tisdag, december 31, 2019



2019 har jag kört KTM EXC300 för Team Hojbutiken i Katrineholm och Sala MSK.
Fokus har varit på SM, och Nordisk ExtremCup.
Säsongen inleddes med återhämtning av skadan och jag satt på  motorcykeln första gången i mars efter 4,5 mån konvalescens. Känslan går inte att beskriva. Visste att det var mycket att ta igen, framför allt vad gäller kondition och styrka. Hade inte lyft något på hela tiden och har aldrig varit stilla på liknande sätt tidigare.




Kände lite på körningen när det var Hönsjakten i Enköping under påskhelgen. Började sedan med extremtävlingen ”Bahusian” som ingår i ”Nordisk Extreme Cup”. Ville börja med en tävling som inte går lika snabbt som SM men det var tufft att köra efter ganska kort igångsättning och fick nöja mig med en placering lite ner i fältet men ändå en placering.. Sedan följde SM i Östhammar som var ett bra arrangemang på ny plats. Började avvaktande men kom in i körningen och slutade även där på en blygsam placering.                                                                                


Nästa tävling var extremtävlingen ”Norseman” i Norge. Hade  börjat komma in i körningen lite mer och fick med mig några poäng inför sista deltävlingen av ”Nordisk Extrem Cup” som var Battle of Vikings” och som kördes i mitten av juli. Ny plats och bana som var bra och utslagsgivande. Låg 11:a i cupen (bättre än förväntat) och kunde efter målgång komma på en slutlig åttonde plats.                 
2020 kör jag cupen igen och då med siktet på topplacering!


SM har körts med sju deltävlingar varav två kördes som tvådagars. Första tävlingen, Östhammar, kördes under våren och resterande efter sommaren. I Lidköping blev det två femteplatser som följdes upp med en andraplats i Vetlanda. Så go´ känsla att vara på pallen igen!! Sedan kördes tvådagars i Laxå där jag tyvärr hade sekunderna på fel sida men blev ändå en sjätte- och en femteplats.


Sista SM kördes i Enköping med ett annat upplägg än tidigare. Start och målgångstid och sedan fri disponering av dagen. Det var också en uteservice under racet vilket det inte varit någon gång tidigare. Proven var betydligt längre än tidigare tävlingar och jag hade inte orken riktigt hela dagen så det blev placering lite ner på listan men tog några viktiga poäng för totalen.                                                                        
Totalplaceringen för 2019 blev en femteplats i SM3 vilket såklart känns riktigt bra!

Stort TACK!! till alla som gör detta möjligt för mig! 
Hojbutiken i Katrineholm för bra service och kompetens-där gör du en bra affär, Team Hojbutiken Enduroteam/ Teamchef Jonny - Du é Bäst!!, Berna Racing - det betyder massor med din hjälp att ordna fjädring, att du alltid finns där att prata med och hjälper mig att få möjlighet att köra med de bästa glasögonen - Ethen.                                                
Lars Romeling/Västerås Osteopatklinik som hjälpt mig när det inte känns bra i kroppen - han kan få ordning på allt som ha med kroppen att göra - har du inte varit där kan jag rekommendera, Sala MSK - klubb med bra aktiviteter, Jessica min underbara fru som alltid finns där och mina föräldrar som stöttat mig i detta ända sedan jag började köra motorcykel för mer än 30 år sedan!

Önskar er alla ett härligt 2020! 
Istället för julklappar har jag även i år skänkt ett bidrag till Barncancerfonden!


Nu blir det laddning inför nästa säsong  – Hoppas vi ses på banornaJ
Hälsningar
Patrik

Inga kommentarer: