söndag, juli 03, 2011

SM Extremeenduro
I fredags kördes det allra första Svenska Mästerskapet i extremenduro. Tävlingen kördes i Halmstad tillsammans med övriga idrotter som ingick i SM-veckan 2011.
Vi (Jessica, pappa och jag) körde ner tidigt på morgonen. Hann med bra att gå banan och komma iordning inför tävlingsstarten. Vi hade först en 5-min träning på oss för att bekanta oss med banan. banan bestod av stockhinder, sten, vatten, vedkubbar och ett trippelhopp (som jag hoppade) Sedan var det dags för tidskval till kvalheaten med totalt 44 förare som skulle bli 36 st. Jag kvalade in till andra omgången med 9:e snabbaste tid. I kvalheatet fick jag en bra start och låg trea några varv för att sedan ligga tvåa och några kurvor innan mål köra omkull och tappa finalplatsen. Så det blev sistachansen heat - där segraren gick vidare. Hamnade i första sista chansen-heaten som kördes direkt efter kvalheatet (så det blev bara några minuters vila emellan). Fick en bra start och låg tvåa efter kompisen Anton Sandstedt. Jag kom tvåa tills slut efter Jonas Karlsson som vann. Det blev lite för tight med heaten så nära varann så jag fick slå av lite på tempot. Det var en jättekul tävling och jag hoppas det blir fler gånger. Kul med mycket publik och att det var direktsänt på SVT-Play-SMveckan (där man kan se programmet fram till 1 aug) och att det visades på TV 1 igår eftermiddag.Nu är det inga fler tävlingar för mig utan det är träning och laddning som gäller fram till Finland och SixDays. Hörs och syns!Hälsningar Patrik

Inga kommentarer: